sobota, 15 sierpnia 2015

Ogórki małosolne i kiszone

Ostatni moment na zaprawianie ogórków!
Moje od ponad trzech tygodni się kiszą. Małosolnymi już się nacieszyłam.

Przepis na ogórki otrzymałam od koleżanki z pracy, a właściwie od Jej babci. Takie przepisy są najlepsze i takim warto zaufać. Przepis wypróbowałam i gorąco Wam polecam.

zaprawianie ogórków, ogórki kiszone, kiszenie ogórków, przepis na ogórki kiszone, przepis na kiszone, przepis na ogórki małosolne, ogórki małosolne, zaprawy, zaprawianie, przetwory

Potrzebujemy:

- 5 kg ogórków (najlepiej niezbyt duże),
- chrzan,
- 2 główki czosnku,
- 2 pęczki kopru,
- sól kamienna,
- zimna woda,
- ocet,
- słoiki.

Przygotowanie

Ogórki dokładnie myjemy. Przekładamy do dużej miski i zalewamy zimną wodą. Moczymy około 2 godziny. W między czasie możemy przygotować pozostałe składniki. Czosnek rozdzielamy na ząbki i obieramy. Chrzan obieramy i kroimy w słupki około 5cm. Koper myjemy i również kroimy, łącznie z łodygami.
 Do każdego słoika wkładamy na dno koper, ząbek lub dwa czosnku (ilość zależy od wielkości słoika oraz upodobań, co do smaku- ja lubię wyraźny smak ogórków, więc wkładałam do słoików średnich dwa ząbki, a do dużych nawet 3-3,5) oraz chrzan - 2 lub 3 słupki. Następnie do każdego słoika wkładamy ogórki - bardzo ciasno. Nie mogą się poruszać. 
W misce rozpuszczamy sól kamienną - 1 łyżka na litr wody. Zalewamy ogórki. Na wierzch każdego słoika wlewamy: do mniejszych słoików 1 łyżeczkę octu, do dużych słoików 1 łyżkę octu. Jeśli chcemy przygotować ogórki małosolne nie dodajemy octu. Słoiki mocno zakręcamy. Nad zlewem sprawdzamy czy nie ciekną. 
Przez pierwsze 3-4 doby ogórki będą intensywnie pracować. Może wyciekać z nich piana. Polecam, by zostawić je rozstawione na ręcznikach w jasnym miejscu. Po tym czasie wystarczy je wytrzeć i schować do spiżarni lub szafki. 

Które ogórki wolicie - małosolne czy kiszone? :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz